Leidraad

Planning

Duaal leren begint vóór het schooljaar

Voor aanvang van het schooljaar

  • Leerlingen, ouders en leerwerkplekken informeren
  • Schoolstructuur aanpassen (flexibel naargelang instroom)
  • Screening geschikte leerlingen en leerwerkplekken
  • Wettelijke bepalingen (addendum, klassenraad, toelatingsvoorwaarden, standaardtraject)

Begin schooljaar

  • Geschikte schoolbegeleiders informeren (PAV, praktijk- en trajectbegeleiders)
  • Matching jongere/bedrijf (bedrijfsbezoeken, kennismakingsgesprekken)
  • Mentoren informeren (ook over de app met de digitale opvolgingstool)
  • Administratieve hulp aan bedrijven + taakverdeling binnen het opleidingsplan
  • Overeenkomsten in orde brengen

Schooleigen planning aanpassen

  • Duale werking afstemmen binnen schoolstructuur (hoe organiseren binnen de school? (uurroosters, begeleiding op de leerwerkplek …))
  • Evaluatie- en opvolgingsdocumenten (hoe synchroniseren indien parallel ook ‘gewoon’ onderwijs; wat behouden en wat wijzigen?)
  • Administratie (extra leerlingvolgsysteem, afwezigheden in systeem verwerken)
  • Extra tijd voorzien voor opvolging socio-juridische vragen i.v.m. duaal leren