Soms gaat het ondanks gemaakte afspraken al eens fout. Verneem hier een aantal tips die toepasbaar zijn binnen werk- en schoolcontext.

 

Wat als je mentor zijn/haar stem verheft?

Als Tim op zijn werkplek aankomt, begint zijn mentor tegen hem te roepen. Dit gebeurt af en toe wanneer Tim iets fout doet of wanneer hij niet snel genoeg werkt.

Tips

  • Blijf rustig en ga niet mee in de discussie.
  • Soms ervaart jouw mentor ook stress in drukke situaties. Probeer dit niet persoonlijk op te vatten.
  • Vraag op een rustiger moment wat je anders kan doen en wat jouw mentor van je verwacht.

Wat als je mentor niet zegt wat je goed of minder goed doet?

Tim werkt nu al een week in de bakkerij, maar als hij een taak afgerond heeft, krijgt hij geen feedback van de mentor.

Tips

  • Verwacht niet dat je altijd meteen feedback zult krijgen.
  • Als je graag wilt weten wat je mentor van jouw werk vindt, mag je er gerust naar vragen. Doe dit steeds op een beleefde manier door te vragen of je mentor tijd heeft om even te controleren. (Bv.: ‘Jos, wat vind je van het brood dat ik heb gebakken, kan ik dit misschien beter doen? Hoe kan ik dat doen?’)
  • Je kan ook aan je collega’s vragen wat je goed of minder goed doet.
Feedback
Feedback is commentaar dat we geven en ontvangen, gericht op iemands gedrag of houding. Via feedback leer je hoe jouw gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft. Feedback kan zowel positief als negatief zijn.

Wat als je sneller klaar bent met je opdracht dan voorzien en je niet goed weet wat te doen met de rest van de tijd?

Elke dag krijgt Tim de taak om het brooddeeg te bereiden. Nadat hij hiermee klaar is, weet hij niet zo goed wat hij nog kan doen en wacht hij tot iemand hem een volgende taak geeft.

Tips

  • Probeer het werk te zien en neem initiatief. (Zelf aan iets beginnen zonder dat je een opdracht krijgt, bv. de tafel reinigen, zaken opruimen, een collega vragen of hij/zij hulp nodig heeft …)
  • Stilstaan is achteruitgaan! Vraag je mentor of een collega gerust om een nieuwe opdracht.
  • Wacht niet tot je een nieuwe opdracht krijgt.

Wat als je niet meer weet hoe iets moet of werkt?

Nadat Tim al een paar weken aan de slag is op zijn werkplek vergeet hij regelmatig hoe hij de oven omschakelt naar stomen; het is een moeilijke machine. Deze vraag moet hij nu al voor de vijfde keer stellen en dat vindt Tim lastig.

Tips

  • Wees niet bang om iets opnieuw te vragen.
  • Schrijf eventuele instructies op in een boekje om het de volgende keer zelf te kunnen raadplegen.

Wat als je je niet goed voelt door ziekte en niet kan gaan werken?

Wanneer Tim ‘s ochtends opstaat voelt hij zich niet lekker. Hij heeft erg veel buikpijn en was de hele nacht wakker.

Tips

  • Breng je mentor zo snel mogelijk op de hoogte van je afwezigheid.
  • Breng ook de school onmiddellijk op de hoogte.
  • Ga naar de dokter en zorg voor een ziektebriefje.
  • Is het een drukke periode? Probeer dan samen om een oplossing te vinden.

Wat als je meer uren werkt dan er is afgesproken?

Tim werkt nu al een week aan een stuk meer dan 10 uur per dag. In zijn contract staat dat hij op een dag niet meer dan 8 uur mag werken. Hij wil dit graag bespreken met zijn mentor.

Tips

  • Wees hier open over. Durf naar je mentor toe te stappen om dit te melden. Het kan altijd gebeuren dat hij/zij dit uit het oog is verloren of dat het een drukke periode is.
  • Meld dit op een neutrale manier zodat misverstanden worden voorkomen.
  • Bespreek dit ook met je schoolbegeleider.

Wat als je problemen hebt met andere collega’s?

Sara heeft een collega waar ze niet zo goed mee overweg kan. Haar collega is vrij dominant en beveelt haar allerlei dingen. Er heerst heel wat spanning en Sara heeft het gevoel dat ze dit niet langer kan ondergaan.

Tips

  • Stap naar je mentor van je werkplek om dit te bespreken.
  • Vertel je verhaal op een zo neutraal mogelijke manier zodat je mentor onpartijdig blijft.
  • Wanneer je dit hebt gedaan, kan er eventueel een gezamenlijk gesprek gevoerd worden met je collega, je mentor en jezelf om samen een oplossing te vinden.
  • Weet dat je collega’s ook opdrachten kunnen geven aan jou. Deze hoeven niet enkel van je mentor te komen.

Wat als je mentor niet naar je luistert als je een nieuw idee hebt?

Wanneer Tim zijn mentor wil aanspreken over een bepaalde verbetering merkt hij dat zijn mentor niet luistert. Hij heeft het gevoel dat zijn ideeën nutteloos zijn.

Tips

  • Verander eens van aanpak om je ideeën voor te stellen.
  • Houd rekening met de drukte en probeer een juist moment te zoeken om iets te bespreken.
  • Besef dat je daar op de eerste plaats bent om te leren.

Wat als je mentor niet goed Nederlands praat en je hem/haar niet begrijpt?

De kennismaking tussen Sara en haar mentor verliep een beetje moeizaam. Sara begrijpt soms niet wat haar mentor bedoelt omdat de mentor een andere moedertaal heeft.

Tips

  • Ondersteun je communicatie met de mentor met behulp van gebaren.
  • Als je iets niet hebt begrepen, is het belangrijk dat je hierover duidelijk bent; vraag door tot je een opdracht goed hebt begrepen.
  • Probeer samen te zoeken naar de bedoelde woorden en praat duidelijk genoeg.

Wat als je mentor grensoverschrijdend gedrag vertoont?

Tijdens de werkuren werd Sara op een voor haar onaangename manier door haar mentor aangeraakt.

Tips

  • Dit kan niet. Meld dit meteen aan je schoolbegeleider.
  • Sta op je strepen en besef dat je er niet alleen voor staat.
  • Hoe vroeger je dit meldt, hoe sneller dit wordt aangepakt.